Kuinka valita sähköpyörä

Sähköpyörä

Sähkön voimalla aamusta iltaan

Sähköpyörien suosio kasvaa. Kaikille sähköpyörän idea ei kuitenkaan vielä ole tuttu. Saatavilla on monenlaisia malleja eri käyttötarkoituksiin, eikä itselle sopivimman mallin valinta aina ole helppoa. Sähköpyörä sopii lähestulkoon kenelle tahansa. Kerromme, miksi sähköpyörä kannattaa hankkia ja miten valitset omiin tarpeisiisi sopivan sähköpyörän.

Mikä on sähköpyörä?

Sähköpyörä on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä. Sähkömoottori avustaa pyörän polkemista, joten matka taittuu kevyesti ja nopeasti. Määräysten mukaisesti moottori kytkeytyy pois päältä nopeuden noustessa 25 kilometriin tunnissa. Tätä suurempi nopeus voidaan siis saavuttaa vain polkemalla. Sähköpyörällä ajaessa saa liikuntaa, mutta rasituksen tasoa voi säädellä helposti itse. Esimerkiksi töihin on mukava pyöräillä, kun perillä ei tarvitse kiiruhtaa ensi töikseen suihkuun.

Sähköpyörät lasketaan liikenteessä tavallisiksi polkupyöriksi, joten sähköpyöräilijän on noudatettava pyöräilijöitä koskevia liikennesääntöjä. Sähköpyörän kuljettamiseen ei tarvita ajokorttia.

Sähköpyörän kantama eli kuinka pitkälle voit pyöräillä täydellä akulla ennen kuin se tulee ladata vaihtelee pyörissä. Tarkan kantaman määrittäminen on vaikeaa, koska siihen ei ole käytettävissä standardoitua mittausmenetelmää. Siksi useimpien XXL:n myymien pyörien kantamaksi ilmoitetaan 40–60 km, vaikka kantama saattaa olla pidempikin. Kantaman pituuteen vaikuttaa kuitenkin moni ulkoinen tekijä, esimerkiksi lämpötila, rengaspaine, tuuli, ajajan paino, reitin korkeusvaihtelut, maaston tyyppi ja ajajan käyttämä voima.

Sähköpyörän moottori toimii vain poljettaessa. Jos polkimia ei pyöritetä koko ajan kunnolla, vaan vain sen verran, että moottori käynnistyy, akkuvirta hupenee erittäin nopeasti. Siinä tapauksessa sähköpyörällä ei päästä ilmoitetun kantaman mukaista matkaa. Moottori onkin tarkoitettu vain apumoottoriksi.
Katso kaikki sähköpyörämallimme ja löydä omasi!

Kenelle sähköpyörästä on hyötyä?

Sähköpyörä on hyödyllinen kulkuväline kaikille, jotka haluavat säästää aikaa, voimaa ja rahaa. Fyysinen kuormitus kevenee, joten jaksat helposti polkea kauemmas kuin tavallisella pyörällä. Olipa tavoitteena pitkän ja mäkisen reitin taittaminen vauhdikkaasti tai vain kauppareissu, sähköpyörän omistajana saatatkin ryhtyä suosimaan pyöräilyä autoilun tai mopoilun sijaan. Hyvä niin!

Minkälainen sähköpyörä sopii minulle?

XXL:n sähköpyörävalikoimassa on useita hintaluokkia, jotka antavat suuntaa sopivan mallin valintaan. Usein toistuvaan matka-ajoon tarvitaan laadukkaampi sähköpyörä kuin parille kauppareissulle viikossa. Laatu puolestaan maksaa, olipa kyse varusteista tai moottorista. Jos sähköpyörällä on tarkoitus ajaa paljon, laatuun panostaminen on pitkällä tähtäimellä kannattavaa.

Kalliimmissa malleissa on yleensä paremmat tekniset ominaisuudet, kevyempi ja tehokkaampi akku, pienempi huollon tarve, tehokkaampi sähkömoottori, pidemmälle kehitettyjä ratkaisuja, enemmän vaihteita, kevyempi ja tasapainoisempi runko sekä parempi ajotuntuma kuin halvimmissa malleissa. Pyöränhän on oltava mahdollisimman luotettava ja kestettävä käytössä. Kestävyydestä voi mielestämme maksaakin hiukan lisää.

Pitääkö sähköpyörä kovaa ääntä?

Ei, sähköpyörän ääni on hyvin hiljainen. Modernien harjattomien sähkömoottoreiden vaimeaa ääntä ei edes huomaa liikenteen seassa. Sunnuntaiaamuna tyhjällä maantiellä pyöräillessä saatat erottaa linnunlaulun taustalla heikon hurinan, joka ei kuitenkaan ole sen häiritsevämpi kuin normaali rengasääni. Etupyörään asennetusta moottorista kuuluu hiukan kovempi ääni, koska moottori on ajajan edessä.

Sähköpyörä

Tekniset tiedot

Olet ehkä kuullut puhuttavan wateista, volteista, ampeeritunneista, wattitunneista, akun varauksesta, kantamasta ja niin edelleen. Mitä nämä käsitteet tarkoittavat käytännössä? Lisäksi on hyvä tutustua sähkömoottorin ja akun sijainnin etuihin.

Moottori

Kaikissa sähköpyörissä on pieni moderni sähkömoottori, joka käynnistyy ja pysähtyy polkemisen mukaan. Ei siis ole vaaraa, että pyörä pääsisi karkaamaan itsekseen. Moottori lakkaa avustamasta ajoa, kun nopeus kohoaa 25 kilometriin tunnissa. Tämä on säädetty ajoneuvolaissa. Sähköpyörien moottoreiden jännitteissä ja tehoissa on eroja, ja myös laatu ja hinta vaihtelevat. Akussa ja moottorissa on aina sama jännite. Sähköpyörissä suurin sallittu moottorin teho on 250 W. Joidenkin moottoreiden teho ylittää käynnistyshetkellä 250 W, mutta laskee muutamassa sekunnissa 250 W:iin. Tämä takaa nopean kiihtyvyyden.

Akku

Sähköpyörän moottorin voimantuotto edellyttää virtalähdettä, aivan kuten auton polttomoottori tarvitsee polttoainetta. Akku on moottorin virtalähde, jonka luovuttama sähkövirta toimii ”polttoaineena”. Useimpien sähköpyörien akut perustuvat nykyään litiumionitekniikkaan, jonka etuja ovat akun helppo lataaminen ja käyttö sekä varauksen vähäinen itsekseen purkautuminen.

XXL:n myymien sähköpyörien litiumioniakut kestävät 600–1000 latauskertaa, ja niiden latausaika on 4–6 tuntia. Latauskerralla tarkoitetaan täysin tyhjentyneen akun latautumista täyteen varaukseen. (Yhdeksi latauskerraksi lasketaan myös kaksi latausta puolityhjästä varauksesta täyteen tai kolme latausta 2/3:n varauksesta täyteen.)

Ohjausyksikkö

Ohjaustangossa oleva ohjausyksikkö on sähköpyörän sähkötekninen keskus. Se säätelee moottorin tehoa ja ilmaisee näytössä yleensä muun muassa käytettävän tehon, jäljellä olevan kantaman, akun varaustason, kuljetun matkan, kokonaismatkan, nopeuden ja keskinopeuden. Näyttö on joko LCD- tai LED-tyyppinen. LED-näyttö on uudempi, tarkempi ja hieman energiatehokkaampi ratkaisu kuin LCD, mutta molemmat ajavat asiansa. Näytön tiedot vaihtelevat sähköpyörämallin mukaan. Ohjausyksikössä on tavallisesti 3–6-portainen säätömahdollisuus apumoottorin antamalle lisävoimalle.

Moottorin anturit

Sähköpyörän moottorissa on tunnistin, joka seuraa poljinten liikettä. Kun ajaja alkaa polkea, moottori käynnistyy yleensä puolen poljinkierroksen kuluessa. Jos ajaja lopettaa polkemisen tai jarruttaa, moottori pysähtyy.

Sähköpyörien moottorin ohjaukseen käytetään kahdentyyppisiä antureita:

  • Nopeusanturi (speed sensor), joka mittaa sähköpyörän nopeutta
  • Momenttianturi (torque sensor), joka mittaa vääntömomenttia

Moottorin nopeusanturi on tavallisesti sijoitettu pyörän keskiöön, jossa se rekisteröi poljinkierrokset. Anturi tunnistaa poljinten liikkeen pienellä viiveellä polkemisen alkamisesta. Joissakin malleissa on kaasukahva, jonka avulla viivettä voidaan ”kompensoida”. Lisäksi nopeusanturi pysäyttää moottorin, kun nopeus nousee 25 kilometriin tunnissa. Tällaisella anturilla on siis kaksi tehtävää. Tätä anturityyppiä käytetään yleensä edullisemmissa pyörissä.

Momenttianturi mittaa ketjun vääntömomenttia ja reagoi ketjun kiristymiseen. Tämä takaa, että moottori vastaa viipymättä ajajan käyttämään poljinvoimaan heti ensimmäisellä polkaisulla ja myös matkan aikana. Poljinvoiman lisääminen saa moottorin toimimaan tehokkaammin, ja heikompi poljinvoima vastaavasti pienentää moottorin tuottamaa voimaa. Momenttianturi on siis hieman älykkäämpi vaihtoehto. Keskiöön tai takapyörään asennetuissa moottoreissa on integroitu momenttianturi ja sen lisäksi nopeusanturi, joka pysäyttää moottorin toiminnan, kun saavutetaan 25 km:n tuntinopeus. Tässä tapauksessa kumpaankin tehtävään on erilliset anturit. XXL suosittelee tällaista ratkaisua. Tätä anturityyppiä käytetään useimmiten kalliimman hintaluokan pyörissä.

Jarruanturi

Joissakin sähköpyörissä on myös jarruanturi, joka kytkee sähkömoottorin pois käytöstä jarrutuksen yhteydessä. On olemassa myös malleja, joissa jarruanturiin on liitetty akun latausratkaisu, mutta ne eivät ole kovin yleisiä.

Akun paino ja sijainti

Moottorin ja akun paino lisää luonnollisesti koko pyörän painoa, mikä puolestaan tekee ajamisesta raskaampaa. Pyörän tasapainon kannalta tärkeä tekijä on myös painon jakautuminen. Se vaikuttaa pyörän käsittelyyn ja sitä kautta ajomukavuuteen. Joidenkin edullisempien sähköpyörämallien ajaminen voi olla jopa epämiellyttävää, koska pyörän rakennetta ei ole tasapainotettu riittävästi.

Osassa malleista akku on integroitu runkoon, jotta painopiste jäisi alas. Helpon käsiteltävyys ei kuitenkaan edellytä tällaista ratkaisua. Monessa hyvin tasapainotetussa ja mukavassa sähköpyörässä akku on sijoitettu tavaratelineeseen, mutta tämä on otettu huomioon myös pyörän muotoilussa. Kalliin ja laadukkaan sähköpyörän tunnistaa useimmiten hyvin suunnitellusta painojakaumasta, geometriasta ja käsiteltävyydestä.

Moottorin sijainti

Etunapaan asennettu moottori on edullinen mutta toimiva ratkaisu, joka tekee pyörästä etuvetoisen. Moottori sijaitsee etupyörän navassa. Käytännössä pyörä toimii tällöin kaksivetoisesti, koska ajaja tuottaa voiman takapyörään. Etuna on se, että moottorin irrottaminen ja huoltaminen on erittäin helppoa. Etumoottori saattaa tuntua ajajasta oudolta, koska tavallisissa pyörissä on totuttu takavetoon. Lisäksi se tekee etupyörästä hieman raskaan esimerkiksi jalkakäytävän reunusten ja muiden korokkeiden yli ajettaessa. Tämäntyyppisessä moottorissa vääntömomentti on usein hiukan pienempi kuin kahdessa muussa moottorityypissä, ja siksi se soveltuu parhaiten kaupunkiajoon ja tasaiseen maastoon.

Keskiöön asennettu moottori hyödyntää pyörän vaihteistoa ja tuottaa vedon takapyörään. Moottori antaa keskiöstä tasaista lisävoimaa polkemiseen. Voima siirtyy ketjun välityksellä takapyörään. Takaveto keventää ylämäkien polkemista ja tekee ajotuntumasta helpommin ennakoitavan, koska kaikki perinteiset polkupyörät ovat takavetoisia. Keskiömoottorin voiman optimaalinen hyödyntäminen edellyttää oikeanlaista vaihteiden käyttöä, mutta siihen oppii nopeasti. Keskiömoottori tuntuu vahvalta ajettaessa.

Takanapaan asennettu moottori tuottaa sekin tietysti takavedon. Takamoottori on yleinen ja mukava ratkaisu. Paino ja sijainti vastaavat etumoottoria, mutta takamoottori on asennettu takapyörän napaan. Sijaintinsa ansiosta se on hyvin huomaamaton, ja käyntiääni kuuluu erittäin vaimeana, koska moottori on ajajan takana.

Mitä erilaiset yksiköt tarkoittavat?

Watti = tehon yksikkö

Watti (W) on varmasti jokaiselle tuttu yksikkö esimerkiksi hehkulampuista. Watti kuvaa sähkövirran kulutuksen nopeutta, toisin sanoen sitä, kuinka nopeasti kuormakone kuluttaa energiaa. Mitä pienempi energiankulutus, sitä kauemmin virtaa riittää.

Voltti = jännitteen yksikkö

Voltti (V) ilmaisee jännitettä akussa, joka tuottaa virtaa sähkömoottoriin. Kun jännite suurenee, kasvaa myös akusta moottoriin ja edelleen vetävään pyörään siirtyvän voiman potentiaali. Voimansiirrossa ilmenee aina pieni tehohäviö. Kalliimmissa sähköpyörissä jännitettä ohjaa usein elektroninen ohjausyksikkö, joka optimoi jännitteen suhteessa käyttöön ja kuormitukseen.

Sähköpyörissä on yleensä 24 tai 36 voltin akku ja moottori. Meillä sähköpyörien akun suurin sallittu jännite on 48 V.

Ampeeritunti = akun kapasiteetin yksikkö

Ampeeritunti (Ah) tarkoittaa sähkövirran kuljettamaa sähkövarausta tunnissa. Se on kätevä tapa sähköpyörän kantaman ilmaisemiseen. Sähköpyörien akun kapasiteetti on tavallisesti 7–17 Ah.

Wattitunti = energiankulutus tunnissa

Wattitunnit kertovat akun tehosta tunnin aikana. Kun voltit ja ampeeritunnit kerrotaan keskenään, saadaan wattitunteja. Jos akun jännite on 36 V ja kapasiteetti 8,8 Ah, käytettävissä on siis 316,8 wattituntia. Tämä tarkoittaa 316,8:aa wattia tunnissa tai yhtä wattia 316,8 tunnissa. 36 V:n ja 400 Wh:n akun kapasiteetti on siis 11,1 Ah.

Wattitunnit ilmaisevat, paljonko sähköenergiaa tuntia kohden on käytettävissä. Tästä voidaan päätellä teoreettinen kantama.

Kantama = matka, jonka taittamiseen varaus riittää

Suuri jännite (V) ja kapasiteetti (Ah) takaavat siis hyvän tehon, mutta kantamaan vaikuttavat muutkin tekijät: ylä- ja alamäet, kiihdytykset, käynnistykset, pysähdykset, ajajan paino, pyörän paino, alusta, renkaat, ilmanvastus, vaihteiden käyttö, tavarakuorma ja poljinvoima. Viimeksi mainitulla on suuri merkitys.

Lisäksi kylmä sää heikentää akun kapasiteettia, koska akun sisäinen vastus kasvaa. On vaikea arvioida, minkä verran heikentyminen ilmenee käytännössä. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että lämpötilan laskiessa 20 celsiusasteen alapuolelle akun teho heikentyy noin 0,5 % astetta kohden. Se tarkoittaa, että 0-asteisessa säässä akun tehon alenema on 10 % ja 10 asteen pakkasessa 15 %.

Kylmä ilma alentaa myös rengaspainetta ja siten suurentaa vierintävastusta. Talvisäällä renkaiden painetta voidaan kompensoida lisäämällä renkaisiin ilmaa. Kaikki nämä tekijät on syytä ottaa huomioon sähköpyörän valinnassa, jotta taival taittuisi mahdollisimman huolettomasti niin pitkälle kuin haluat.

Sähköpyörän akun lataaminen

Noudata aina sähköpyörän mukana toimitettavia latausohjeita, jotta saisit akusta parhaan ja pitkäaikaisimman mahdollisen hyödyn. Litiumioniakku kestää toki pätkittäistä latausta, mutta suosittelemme käyttämään akun varauksen silloin tällöin loppuun. Älä tyhjennä akkua kuitenkaan täysin, jotta se ei vahingoittuisi, vaan noudata sähköpyörässä olevaa varaustason ilmaisinta. Kun akku on ilmaisimen mukaan tyhjä, se on aika ladata.

Yleensä litiumioniakkuja ei saisi varastoida pitkiä aikoja täyteen ladattuina eikä tyhjinä, vaan noin 50–70-prosenttisesti ladattuina. Koska akun varaus saattaa purkautua itsekseen, pitkään käyttämättömänä oleva akku tulisi tarkistaa ja ladata joka toinen kuukausi. Monissa sähköpyörissä on mukana automaattinen laturi, joka huolehtii akun parhaasta mahdollisesta varaustilasta arkikäytössä. Laturia ei suositella varastoitavaksi pitkiä aikoja käyttämättömänä. Oikealla käsittelyllä ja huollolla akun käyttöikää voidaan pidentää huomattavasti.

Sähköpyörien loppuunkäytettyjä akkuja voidaan toimittaa kaikkiin XXL:n tavarataloihin ja paikallisiin akkujen kierrätyspisteisiin. Uusia akkuja saa XXL:n tavarataloista etukäteen tilaamalla.

Latausaika

Akun latausaikaan vaikuttavia tekijöitä ovat nykyinen varaustaso, wattitunnit ja laturin kapasiteetti. XXL:n sähköpyörissä käytettävien litiumioniakkujen latausaika on tavallisesti 4–6 tuntia. Jos käyttämäsi laturi ei sammu automaattisesti, sen sammuttamisesta on huolehdittava itse, kun akku on latautunut täyteen. Kaikissa XXL:n sähköpyörissä on automaattinen laturi.

Pakkasella litiumioniakku on irrotettava ja ladattava sisätiloissa, mutta jos pyörää säilytetään lämmitettävässä autotallissa tai varastossa, akku voi olla kiinni pyörässä latauksen ajan. Mikäli lämmitettävää säilytystilaa ei ole käytettävissä, kannattaa sähköpyörän hankinnan yhteydessä kiinnittää huomiota siihen, että pyörässä on helposti irrotettava ja kannettava akku. Sähköpyörän akku painaa tyypillisimmillään 2–4 kg.

Kuten mitä tahansa pyörää, myös sähköpyörää tulee huoltaa!

Lue täältä vinkit sähköpyörän huoltamiseen >

close icon

Tervetuloa uudistuneille sivuillemme! Klikkaa tästä palataksesi vanhalle sivulle xxl.fi

Liity XXL REWARD -jäseneksi

Jäsenenä saat pisteitä kaikista ostoistasi!